U posljednje vrijeme primijetili smo opet učestalu praksu dostave ponuda za upis podataka obrta u komercijalne poslovne adresare. Podsjećamo obrtnike da budu oprezni u postupanju s ponudama za objavu njihovih podataka u različitim „registrima“.
Ponude pristižu najčešće poštom u obliku pisma u kojem su navedeni članci općih uvjeta poslovanja i priložena uplatnica za plaćanje cijene npr. u visini 200,00 ili 400,00 ili 800,00 kuna, koja varira ovisno o roku u kojem se vrši uplata.
Molimo obratite pažnju da se ne radi o obvezi nego o ponudi.
Nemate nikakvu obvezu prihvatiti ponuđeno niti objavljivati svoje podatke. Također, nema propisa koji bi Vas na to obvezivao jer se sve obvezne pristojbe kod otvaranja obrta moraju uplatiti prije upisa u Obrtni registar.
Slične ponude možete primiti i elektroničkom poštom iz inozemstva. Najčešće su sročene tako da se čini kako se potvrđuje ispravnost ili se vrši ispravak podataka u bazi podataka koja je predočena kao obavezna. Zapravo se radi o ponudi objave vaših podataka u komercijalnim adresarima uz plaćanje naknade za objavu i to kroz tri godine. U drugom se dijelu traži ovjera unesenih podataka potpisom i pečatom obrtnika, pri čemu je manjim slovima iznad mjesta za potpis i pečat navedeno da tim potpisom i ovjerom obrtnik naručuje objavu svojih podataka, što predstavlja naplatnu uslugu i to za nekoliko godina unaprijed. Naknade su relativno visoke i iznose nekoliko stotina eura godišnje.
Skrećemo pažnju da potpisom i ovjerom ponude dajete izjavu volje o prihvaćanju ponude i narudžbi za uvrštavanje u adresar po ponuđenoj cijeni i uvjetima. Stoga ne potpisujte i ne šaljite dobiveni obrazac natrag pošiljatelju ako niste sigurni da želite naručiti objavu vaših podataka u ponuđenom adresaru i za to platiti traženu cijenu.
U većini slučajeva naziv može biti zbunjujuć te navesti na zaključak da se radi o nekom službenom i obveznom registru („e-registar“) odnosno obvezi pribavljanja međunarodnog poreznog broja („European Business Number“), iako se zapravo radi o komercijalnom adresaru za marketinške svrhe.
Sličnu praksu primjenjuje i tvrtka iz Meksika koja ponude šalje koristeći kontakte objavljene u katalozima izlagača na međunarodnim sajmovima.
Zaštitu obrtnika i poduzetnika od ove vrste agresivne marketinške prakse već godinama pokušava ostvariti i SMEUnited – europska organizacija malih i srednjih poduzetnika. Angažmanom zastupnika u Europskom parlamentu usvojena je direktiva koja izdavanje neutemeljenih računa smatra prijevarom, te obvezuje države članice da kroz dvije godine uvedu i provode stalno on-line informiranje.
U slučaju nepotpunog razumijevanja ponude i onoga što Vam se nudi, osobito na nekom stranom jeziku, budite dodatno oprezni. Obratite se nekoj stručnoj osobi za pomoć, a na raspolaganju smo Vam i mi u Savjetodavnoj službi Hrvatske obrtničke komore. Možete nas kontaktirati pozivom na broj telefona 072 000 026 ili elektroničkom poštom putem portala http://infos.hok.hr/postavite_pitanje .