„Prvi posjet poreznom obvezniku“ – nova mjera Porezne uprave

Porezni obveznici koji počinju obavljati samostalnu djelatnost, davati u najam ili zakup pokretnine, stvari i nekretnine te porezni obveznici koji počinju ostvarivati dohodak iz inozemstva imaju obvezu Poreznoj upravi prijaviti početak obavljanja djelatnosti, iznajmljivanja ili ostvarivanja dohotka u roku od 8 dana putem Obrasca RPO.

Temeljem Općeg poreznog zakona, porezni obveznik dužan je prijaviti sve činjenice bitne za oporezivanje, dok temeljem Zakona o poreznoj upravi, porezno tijelo ima ovlasti izvršiti provjeru navedenih činjenica.

Poslove prvog posjeta poreznom obvezniku obavljaju inspektori iz nadležne ispostave Porezne uprave, a isti su se počeli obavljati od početka ove godine. Uz provjeru novoosnovanih poreznih obveznika, inspektori obavljaju i periodične provjere promjene podataka bitnih za ažuriranje poreznih registara kod ostalih poreznih obveznika.

Inspektor je dužan poreznog obveznika obavijestiti o dolasku u prvi posjet, odnosno o obavljanju očevida u roku od 15 dana prije obavljanja očevida. U dogovoru s poreznim obveznikom inspektor može dogovoriti i kraći rok za izlazak na očevid.

Porezni obveznik ima pravo biti nazočan očevidu i ne smije ometati očevid. Iznimno, očevid se može obaviti i bez nazočnosti poreznog obveznika ako bi odgoda očevida mogla ugroziti utvrđivanje činjenica ili bi imala za posljedicu uništenje dokaza bitnih za oporezivanje.

U neposrednom kontaktu s poreznim obveznikom, izvan službenih prostorija Porezne uprave, inspektor se na početku postupka predstavlja i identificira službenom značkom ili ovlaštenjem za obavljanje poslova provjere.

Inspektor će poreznog obveznika informirati da svrha dolaska nije obavljanje poreznog  nadzora, već postupak provjere i utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje putem očevida u svrhu ažuriranja podataka u poreznim registrima.

Odlaskom u prvi posjet inspektor izvršava provjeru podataka iz Registra poreznih obveznika i prikuplja podatke o poreznom obvezniku (npr. tko se nalazi na adresi, opis poslovnog prostora, informacija o osobi za komunikaciju i dr.).

Na mjestu obavljanja očevida sastavlja se Zapisnik o obavljenom očevidu koji potpisuje porezni obveznik, a pri tom može iznijeti primjedbu ili odbiti potpisati zapisnik što se obvezno unosi u sam zapisnik.

Izvor:HOK

Hrvatska obrtnička komora potpisala inicijativu za transformaciju poslovanja proizvođača plastičnih vrećica

S obzirom da je Vlada RH objavila Nacrt Zakona o gospodarenju otpadom iz kojeg je vidljivo da prijedlog Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske udruge poslodavaca i Hrvatske obrtničke komore o obveznoj ugradnji minimalnog dijela reciklata u lagane plastične vrećice nije prihvaćen, pokrenuta je nova inicijativa koja predlaže alternativne načine rješavanja problema i mogućnosti transformacije poslovanja za proizvođače plastičnih vrećica.

Hrvatska gospodarska komora, Hrvatska udruga poslodavaca i Hrvatska obrtnička komora predlažu da se proizvođačima plastičnih vrećica osigura adekvatna financijska pomoć za investicije u nove tehnologije i nabavu opreme i strojeva. Na taj bi im se način omogućio nastavak poslovanja i zadržavanje radnih mjesta. Nadalje, predlaže se da se iz predmetne zabrane stavljanja na tržište laganih vrećica izuzmu biokompostalne lagane plastične vrećice. Takve vrećice u većini država članica EU smatraju alternativom za vrećice koje se zabranjuju i moguće ih je adekvatno zbrinuti kompostanama. S ciljem osiguravanja mogućnosti transformacije svih proizvođača iz sektora proizvodnje plastičnih vrećica, pripreme projekata i korištenja sredstava iz programa Europske unije, predlaže se da se mjera zabrane stavljanja laganih plastičnih vrećica na tržište primjenjuje od 1. siječnja 2025. godine.

Ova inicijativa pokrenuta je nakon provedene ankete o mogućnostima prelaska proizvođača na nove proizvodne segmente i procjenama visine ulaganja u novu opremu za proizvodnju novih/zamjenskih proizvoda. Dopisi su upućeni nadležnim saborskim odborima, čiji su članovi pozvani da još jednom razmotre prvotni prijedlog HGK, HUP-a i HOK-a o minimalnom udjelu reciklata u laganim plastičnim vrećicama s obzirom na rezultate provedene ankete, a kako bi se proizvođačima zajamčila održivost poslovanja i očuvanje radnih mjesta.  

IZVOR:HOK

Hrvatska obrtnička komora započinje postupak relicenciranja obrta i pravnih osoba koji izvode naukovanje

U skladu s člankom 38. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obrtu (127/19, 41/20) Hrvatska obrtnička komora dužna je provesti postupak provjere ispunjenosti uvjeta za izvođenje naukovanja kod svih obrtnika i pravnih osoba koji su licencirani prije više od sedam godina.

Na temelju navedene zakonske odredbe Hrvatska obrtnička komora putem područnih obrtničkih komora pristupa postupku relicenciranja.

Usklađivanje s trenutno važećim propisima je važno kako bi se osiguralo da učenici obavljaju naukovanje u sigurnim i provjerenim uvjetima. S obzirom da su materijalno-tehnički i kadrovski uvjeti u obrtima i pravnim osobama podložni promjenama, zakonodavac je ovom izmjenom zakona propisao ograničenje trajanja licencije na sedam godina. Nakon tog perioda potrebno je ponovno provjeriti uvjete, odnosno izvršiti relicenciranje.

Kroz cijeli postupak relicenciranja obrte/pravne osobe vodit će savjetnici za obrazovanje područne obrtničke komore koji će kontaktirati obrte/pravne osobe koji se trebaju relicencirati te će im pomoći savjetima i uputama, kao i pribavljati dio dokumentacije po službenoj dužnosti.

Preuzimanjem aktivne uloge u provedbi strukovnog obrazovanja obrtnici i pravne osobe daju veliki doprinos kvaliteti provedbe naukovanja jer na taj način osiguravaju najstručnije mentore za podučavanje naučnika izravno u samom poslovnom procesu. Ovakav način provedbe naukovanja dokazano stvara višestruke koristi za sve koji su uključeni u njen proces; obrte i tvrtke, učenike i gospodarstvo u cjelini.

Daljnje informacije možete dobiti na https://www.hok.hr/obrazovanje/strukovno-obrazovanje-za-programe-vezanih-obrta/relicenciranje.

IZVOR:HOK

Rok za predaju zahtjeva za otpis komorskog doprinosa istječe u petak 30. travnja

Rok za predaju zahtjeva za otpis komorskog doprinosa za obrtnike koji udovoljavaju propisanim uvjetima je petak 30. travnja 2021. godine. Nakon isteka navedenog roka više neće biti moguće predati zahtjev.    

Podsjećamo, Upravni odbor Hrvatske obrtničke komore na svojoj je sjednici donio Odluku o uvjetima i kriterijima za otpis komorskog doprinosa u slučaju izvanrednih događaja ili stanja – COVID-19 za I. tromjesečje (siječanj-ožujak) 2021. godine. U nastavku su opisani kriteriji i uvjeti za realizaciju otpisa komorskog doprinosa temeljem zahtjeva

Članovi koji obavljaju niže navedenu pretežitu djelatnost (sukladno „Uputi Porezne uprave o provedbi mjere nadoknade dijela ili svih fiksnih troškova u sklopu mjere Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim Koronavirusom (COVID-19)“ za veljaču 2021.), imaju pravo na otpis komorskog doprinosa za prvo tromjesečje 2021. godine uz podnošenje zahtjeva:

55.30 Kampovi i prostori za kampiranje

55.90 Ostali smještaj

56.10 Djelatnosti restorana i ostalih objekata za pripremu i usluživanje hrane

56.21 Djelatnosti keteringa

56.29 Ostale djelatnosti pripreme i usluživanja hrane

56.30 Djelatnosti pripreme i usluživanja pića

85.10 Predškolsko obrazovanje

85.20 Osnovno obrazovanje

85.31 Opće srednje obrazovanje

85.32 Tehničko i strukovno srednje obrazovanje

85.41 Obrazovanje nakon srednjeg koje nije visoko

85.42 Visoko obrazovanje

85.51 Obrazovanje i poučavanje u području sporta i rekreacije

85.52 Obrazovanje i poučavanje u području u području kulture

85.53 Djelatnosti vozačkih škola

85.59 Ostalo obrazovanje i poučavanje

85.60 Pomoćne uslužne djelatnosti u obrazovanju

90.01 Izvođačka umjetnost

90.02 Pomoćne djelatnosti u izvođačkoj umjetnosti

90.03 Umjetničko stvaralaštvo

90.04 Rad umjetničkih objekata

91.01 Djelatnosti muzeja

91.02 Djelatnosti knjižnica i arhiva

91.03 Rad povijesnih mjesta i građevina te sličnih zanimljivosti za posjetitelje

91.04 Djelatnosti botaničkih i zooloških vrtova i prirodnih rezervata

92.00 Djelatnosti kockanja i klađenja

93.11 Rad sportskih objekata

93.12 Djelatnost sportskih klubova

93.13 Fitnes centri

93.19 Ostale sportske djelatnosti

93.21 Djelatnosti zabavnih i tematskih parkova

93.29 Ostale zabavne i rekreacijske djelatnosti d.n.

Komorski doprinos otpisat će se na temelju zahtjeva i članovima čija je pretežita djelatnost zabranjena odlukama stožera civilne zaštite, koju trebaju priložiti uz zahtjev.

Nadalje, članovi Hrvatske obrtničke komore koji su korisnici mjere u sklopu „Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima Koronavirusom (COVID-19) i posljedicama katastrofe uzrokovane potresom na području Sisačko-moslavačke, Zagrebačke i Karlovačke županije“ za siječanj-veljaču 2021. Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (dalje u tekstu: mjera) mogu podnijeti zahtjev za otpis komorskog doprinosa. 

U ovom je slučaju potrebno je, uz ispunjeni zahtjev za otpis komorskog doprinosa, dokazati pravo na korištenje mjere ispisanom Poreznom knjigovodstvenom karticom (PKK) iz Jedinstvenog portala Porezne uprave za I. stup obveznog mirovinskog osiguranja za obrtnika.

Zahtjev za otpis komorskog doprinosa obvezno se podnosi u pisanom obliku, najkasnije do 30. travnja 2021. godine.

Otpis komorskog doprinosa može se odobriti ako na dan 31. prosinca 2020. godine nema dugovanja većeg od 456 kuna po osnovi komorskog doprinosa.

Pretežitom djelatnošću smatra se djelatnost koja je kao takva upisana u Obrtni registar. Ako djelatnost koja je osnovni izvor primitaka/prihoda obrta u Obrtnom registru nije upisana kao pretežita, potrebno je odgovarajućim vjerodostojnim ispravama dokazati koja je djelatnost pretežita kao osnovni izvor primitaka/prihoda.

Član Hrvatske obrtničke komore za već uplaćeni iznos komorskog doprinosa za I. tromjesečje 2021. godine, a mu odobren zahtjev može zatražiti povrat ili koristiti preplatu za sljedeća razdoblja.

Obrazac zahtjeva za otpis komorskog doprinosa moguće je preuzeti ovdje. S obzirom da je obrazac moguće ispunjavati potrebno ga je otvoriti programom Adobe pa obratite pažnju na preferirani način otvaranja .pdf dokumenta u vašim postavkama na računalu.

Ispod ove objave uz obrazac zahtjeva za otpis komorskog doprinosa dostupna je i Odluka Upravnog odbora HOK-a te popis područnih komora kojima je potrebno dostaviti ispunjeni zahtjev.

IZVOR:HOK

Najava prikupljanja podataka za cijepljenje obrtnika i njihovih zaposlenika

Cijepljenje svih dionika gospodarstva i obrtništva predstavlja jedan od prioriteta u borbi protiv pandemije te je nužan korak ka uspostavljanju normalnog funkcioniranja svakodnevnog života.

Prema planu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) cijepljenje obrtnika i njihovih zaposlenika jedna je od sljedećih faza u sustavnom planu cijepljenja.

Kako bi se cijeli zdravstveni sustav što bolje pripremio, pozivaju se svi obrtnici koji se žele cijepiti zajedno sa zaposlenicima da u sljedećih nekoliko dana prikupe i zabilježe sve informacije navedene u „Tablici za prikupljanje podataka o djelatnicima zainteresiranima za cijepljenje“, koju možete pronaći OVDJE.

Dvije prioritetne skupine

Obrtnici/zaposlenici svrstavaju se u dvije skupine.

U prvu skupinu svrstavaju se svi oni koji zbog specifičnosti radnog procesa ne mogu držati fizički razmak prema drugim zaposlenima ili klijentima ili koristiti zaštitnu opremu.

U drugu skupinu svrstavaju se oni s nižom razinom rizika.

Iznimno, u prvu prioritetnu skupinu uvrštavaju se oni zaposlenici koji su ključni za neometano kontinuirano funkcioniranje poslovnih ili proizvodnih procesa.

Naglašavamo, ispunjenu tablicu u ovom trenutku nije potrebno slati na bilo koju instituciju ili e-mail adresu, već je potrebno samo matičnom udruženju obrtnika javiti ukupan broj zainteresiranih.

Tablica s podacima treba biti sprema za sljedeći korak, u kojem će biti potrebno dostaviti podrobnije informacije.

Hrvatska obrtnička komora u ovom trenutku u suradnji s HZJZ-om traži najefikasniji način organizacije cijepljenja obrtnika i zaposlenih u obrtništvu.

O potrebi i načinu dostave podataka i „Tablice za prikupljanje podataka o djelatnicima zainteresiranima za cijepljenje“ Hrvatska obrtnička komora pravodobno će izvijestiti svoje članove.

HOK: https://www.hok.hr/koronavirus-novosti/najava-prikupljanja-podataka-za-cijepljenje-obrtnika-i-njihovih-zaposlenika?fbclid=IwAR3s-wrfuu199mq6QyndU5HjrxFAz6RhS70pnykDN9kEuQAa_gEQ0yO2JH4

Ceh ugostitelja HOK-a održao radni sastanak u Osijeku: slavonskim ugostiteljima pandemija posebno ugrozila poslovanje

Oporavak od krize bit će dugotrajan, ugostiteljima potrebna potpora lokalnih i državnih vlasti

Ceh ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a održao je u Osijeku drugi terenski radni sastanak s predstavnicima ugostitelja iz pet županija: Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske, Brodsko-slavonske, Požeško-slavonske i Virovitičko-podravske.

Pandemija je u zadnjih godinu dana uvelike promijenila način poslovanja ugostitelja, čiji su se poslovni kapaciteti zbog zdravstvene ugroze znatno smanjili te prisilili ugostitelje da prilagode način rada novim uvjetima. Poslovanje slavonskih ugostitelja oslonjeno je na lokalno stanovništvo, ne mogu računati na turističku sezonu kao kolege iz Istre i Dalmacije te će zbog toga njihov oporavak biti izazovniji i dugoročniji.

Predstavnici Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a održali su ovaj sastanak kako bi približili rad Ceha predstavnicima struke iz pet slavonskih županija te na temelju povratnih informacija i specifičnih problema s kojima se ugostitelji suočavaju donijeli nove prijedloge za poboljšanje rada struke.

Predsjednik Ceha ugostitelja HOK-a Joso Smolić prezentirao je kolegama aktivnosti ceha u kriznim uvjetima te najavio kako će buduća traženja prema resornim institucijama biti oblikovana ovisno o okolnostima i potrebama struke te da je upravo zato dijalog sektora važan, kako bi prijedlozi bili što konkretniji. Također, pozvao je kolege da iskoriste mogućnost prioritenog cijepljenja kako bi njihovi lokali bili sigurna mjesta za zaposlenike i za goste.

Zadnja promjena epidemioloških mjera vezana uz ugostiteljski sektor od 1. ožujka, kada je ugostiteljskim objektima dozvoljen rad na otvorenom, slavonskim ugostiteljima s obzirom na vremenske neprilike nije značila i otvaranje objekata. Bez potpora za očuvanje radnih mjesta i nadoknade fiksnih troškova mnogi od njih bili bi prisiljeni zatvoriti svoja vrata. Naglasili su kako je nastavak gospodarskih mjera nužan, sve dok im okolnosti ne dopuste rad u punom kapacitetu.  Važan segment njihovog poslovanja su privatne proslave vezane uz krštenja, krizme, pričesti i vjenčanja koji su izostali prošle godine, a ni prognoze za ovu nisu optimistične.

Ugostitelji traže jednak tretman pri donošenju epidemioloških mjera za subjekte koji se bave istom djelatnošću. Također, kao problem ističu nemogućnost planiranja poslovanja s obzirom na stalne promjene epidemioloških mjera te tretiranja ugostiteljskih objekata kao primarnih izvora širenja zaraze. Naglasili su kako se oni kao struka strogo drže propisanih mjera te brinu o sigurnosti svojih gostiju.

Ceh ugostitelja HOK-a objedinjene zaključke sa sastanka uputit će resornim institucijama te tražiti rješenja za probleme ugostitelja kojima će za normalizaciju poslovanja biti potrebna potpora svih ključnih dionika.

IZVOR: HOK

Produljuju se epidemiološke mjere – Četiri nove odluke Stožera civilne zaštite RH

Stožer civilne zaštite RH donio je 4 nove odluke. Nužne epidemiološke mjere određuju se u trajanju do 30. travnja 2021.

1.  Odluku o izmjeni Odluke o nužnim epidemiološkim mjerama kojima se ograničavaju okupljanja i uvode druge nužne epidemiološke mjere i preporuke radi sprječavanja prijenosa bolesti COVID-19 putem okupljanja

2.  Odluku o izmjeni Odluke o načinu organizacije javnog prijevoza putnika radi sprječavanja širenja bolesti COVID-19

3. Odluku o izmjeni Odluke o uvođenju posebne organizacije rada za djelatnost trgovine koja se obavlja u prodavaonicama i trgovačkim centrima

4. Odluku o izmjeni Odluke o privremenoj zabrani i ograničavanju prelaska preko graničnih prijelaza Republike Hrvatske

Zakonski propisi u internet trgovini

S obzirom da se sve veći broj obrtnika okreće trgovini putem interneta, u nastavku donosimo nekoliko osnovnih informacija kako bi vaša prodaja bila u skladu s važećim propisima i odredbama:

1. Registracija poslovnog subjekta i djelatnosti

Ako tek otvarate obrt, obavezni ste registrirati djelatnosti koje se odnose na Internet prodaju. No, ako već imate otvoren obrt, potrebno je doregistrirati djelatnosti u obrtnicu. U oba slučaja zahtjev se podnosi Službi za gospodarstvo pri županiji (mjesno nadležnom za poslovanje obrta).

U konkretnom slučaju potrebno je registrirati sljedeće djelatnosti:

47.91 – TRGOVINA NA MALO PREKO POŠTE ILI INTERNETA

63.99 – OSTALE INFORMACIJSKE USLUŽNE DJELATNOSTI, D. N.

Ostale bitnije djelatnosti su sljedeće:

skupina 47.9 (trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica), ili –

odjeljak 47 (trgovina na malo, osim trgovine motornim vozilima), – „kupnja i prodaja robe“- u slučaju dropshippinga  – 47.99 Ostala trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica

2. Zakonska regulativa poslovanja putem interneta

1.      Zakon o zaštiti potrošača; (ističemo: definiranje Općih uvjeta poslovanja – bitno za slučaj inspekcijskog nadzora i dokazivanje poštene prakse poslovanja)
2.      Zakon o elektroničkoj trgovini (ističemo: suglasnost za cookies);
3.      Zakon o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova;
4.      Zakon o elektroničkim komunikacijama;
5.      Zakon o obveznim odnosima; (ističemo: materijalni nedostaci i jamstvo)
6.      Zakon o trgovini. (ističemo: minimalni tehnički uvjeti)
7.      GDPR (pravila o privatnosti, privola)

NAPOMENA: ovisno o djelatnosti, online trgovac može biti podložan i drugim propisima (npr. GDPR)

Minimalni tehnički uvjeti

Minimalni tehnički uvjeti trebaju vam ako trgujete robom na veliko ili malo te vam u tom slučaju treba skladište.

Minimalni tehnički uvjeti ne trebaju vam ako:

·       već imate maloprodajni dućan i MTU za njega (koristite postojeći MTU)

·       proizvodite i distribuirate samo digitalni sadržaj koji se ne isporučuje/ispisuje na nekom od fizičkih medija (CD, DVD, USB, micro SD itd.). S obzirom da vam ne treba skladište, ne treba niti MTU.

·       za posredovanje u internetskoj prodaji (dropshipping),  osim ako se radi o manipulacijama robom (prepakiravanje) i kalkulaciji cijena od strane trgovca. Naručena roba mora ići ravno od dobavljača na adresu kupca

·       putem interneta nudite samo usluge, a ne i robu

·       za skladištenje i dostave koristite usluge fulfilment agencije

3. Računovodstvo

1.      Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom
2.      Mišljenje Porezne uprave- obveznici fiskalizacije
3.      Mišljenje porezne Uprave – oporezivanje internetske prodaje PDV-om

Detaljnije informacije možete pronaći na sljedećim brošurama:

1.      Vodič za obavljanje djelatnosti trgovine putem interneta
2.      Uvjeti za obavljanje djelatnosti trgovine

Izvor:HOK

Četiri nove Odluke Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske

1. Odluku o izmjenama Odluke o nužnim epidemiološkim mjerama kojima se ograničavaju okupljanja i uvode druge nužne epidemiološke mjere i preporuke radi sprječavanja prijenosa bolesti COVID-19 putem okupljanja

2. Odluku o izmjeni Odluke o uvođenju posebne organizacije rada za djelatnost trgovine koja se obavlja u prodavaonicama i trgovačkim centrima

3. Odluku o izmjeni Odluke o načinu organizacije javnog prijevoza putnika radi sprječavanja širenja bolesti COVID-19

4. Odluku o privremenoj zabrani i ograničavanju prelaska preko graničnih prijelaza Republike Hrvatske

Odluke stupaju na snagu danas, 1. travnja 2021., a nužne epidemiološke mjere određuju se u trajanju do 15. travnja 2021.

Završila humanitarna akcija HOK-a „Obrtnici za stradale od potresa“

Nakon razornog potresa koji je pogodio područje Sisačko-moslavačke županije, Hrvatska obrtnička komora 31. prosinca 2020. pokrenula je humanitarnu akciju „Obrtnici za stradale od potresa“ kako bi se prikupila dodatna novčana sredstva za pomoć obrtnicima kojima je potres onemogućio i ugrozio poslovanje.

Humanitarna akcija završila je 30. ožujka 2021. Većina sredstva donirana putem namjenskog žiro računa bit će raspoređena obrtnicima kojima je pomoć najpotrebnija, dok će se dio usmjeriti za sanaciju prostora obrtničke komore i udruženja oštećenih uslijed potresa. Ovim putem zahvaljujemo svima koji su svojim prilogom sudjelovali i podržali ovu akciju kroz koju će se pružiti potpora obrtnicima sa stradalih područja. Izvor: HOK